Wybierz interesujący Cię temat:


















Ten samouczek powstał po to, by stawianie pierwszych kroków na UNM stało się łatwiejsze. Poznasz prawa rządzące tą uczelnią i uzyskasz odpowiedź na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Uniwersytet Nauk Magicznych jest wirtualną szkołą magii, która została stworzona dla wszystkich tych, którzy szukają przygody, uwielbiają serię książek o Harrym Potterze i chcą poznać nowych ludzi. Zajęcia w UNM mają przypominać lekcje przedstawiane przez J.K. Rowling, choć oczywistym jest, że to wszystko jest jedynie śmieszną zabawą oraz ciekawym sposobem na spędzanie czasu. Zajęcia odbywają się na czacie, o którym piszemy niżej.

Dla nieuświadomionych: to nie jest gra RPG.




W tym rozdziale dowiesz się, jak korzystać ze strony, aby uzyskać interesujące Cię informacje.
Wchodząc na stronę UNM po środku zawsze znajdują się newsy, natomiast po lewej i po prawej stronie znajdują się sekcje ułatwiające nawigację. Pamiętaj, że niektóre opcje menu dostępne są dopiero po zalogowaniu. Nie czekaj więc i już teraz zostań studentem UNM.

W menu ZAMEK znajdziesz wszystko to, co jest Ci potrzebne, aby dowiedzieć się, jakie prawa rządzą Uniwersytetem Nauk Magicznych. W sekcji ZAMEK sprawdzisz harmonogram roku akademickiego, poznasz najważniejszy dokument prawny uczelni - Statut, dowiesz się o wszystkich zmianach, poznasz nazwiska wykładowców i sposoby kontaktu z nimi. Możesz także sprawdzić przebieg nauki w UNM.

Tuż pod zamkiem znajduje się menu PUNKTACJA, jest ono dostępne dopiero po zalogowaniu. Rzuca się jednak w oczy jeszcze jedna opcja w tym menu - "ILE ZA CO?". Za pomocą tej opcji możesz sprawdzić, wybierając konkretne nazwisko studenta, za co otrzymał on punkty i w jakiej ilości. Pamiętaj, że wszelkie nieprawidłowości punktowe powinieneś zgłaszać wykładowcy bądź władzom uczelni.

Niżej znajduje się IPM, czyli Instytut Pamięci Magicznej, w którym teczki mają wszystkie osoby zasłużone dla UNM, tak wykładowcy jak i studenci. Znajdziesz tam także Tablicę Wybitnych, gdzie wypisani są uczniowie, którzy odnosili sukcesy w olimpiadach, turniejach i zawodach międzyszkolnych oraz spis świadectw i dyplomów, które zostały wydane przez UNM. Masz tam także kronikę - czyli spis osób i wydarzeń, które zapadły w pamięć społeczności UNM.

Dalej mamy menu POMIESZCZENIA. Jeżeli na lekcje wchodzisz poprzez przeglądarkę, to menu jest właśnie dla Ciebie. Za pomocą jednego kliknięcia przeniesiesz się do wybranej sali. Pomieszczenie biblioteki jest miejscem odrabiania szlabanów.

Dzięki menu BIBLIOTEKA trafisz do wszystkich źródeł, z jakich korzystają wykładowcy, a które są niezbędne do nauki. Musisz jednak pamiętać, że niektórzy wykładowcy korzystają z własnych Źródeł, jednak o tym poinformuje Cię sam wykładowca.

W menu DZIENNIKI sprawdzisz wpisy z konkretnych zajęć, zadania domowe oraz punkty przydzielone osobom, które były obecne. W dziennikach znajdują się także wpisy z punktami za zadania domowe czy konkursy organizowane przez wykładowcę prowadzącego dany przedmiot. Swoje oceny z kolei sprawdzisz w udostępnionym przez wykładowcę dzienniku znajdującym się na odpowiedniej podstronie. Możesz tutaj też znaleŹć programy nauczania spisane przez wykładowców.

W menu ZWOLNIENIA możesz usprawiedliwić swoją nieobecność.

Niżej znajduje się POKĄTNA - można tutaj kupić wiele niesamowitych akcesoriów i magicznych przedmiotów, ale także sprawdzić listy zakupów i stan konta (swoje i innych studentów, opcja kupowania wymaga zalogowania).

W menu PROROK możesz sprawdzić najnowsze wydanie szkolnej gazety, redakcję, a także dowiedzieć się, co zrobić, aby zostać redaktorem gazety.

W menu PRASA O NAS możesz zobaczyć artykuły na nasz temat, które ukazały się w mugolskiej prasie.

Po prawej stronie menu zaczyna się od sekcji POMOC, szczególnie przydatnej dla nowych studentów. Uzyskasz podstawową pomoc, dowiesz się, jak składać skargi lub propozycje oraz będziesz mógł zadać pytanie.

W menu WYDARZENIA sprawdzisz daty wszelkich olimpiad, zebrań i innych niecodziennych wydarzeń na UNM.

Poniżej WYDARZEŃ znajduje się PLAN ZAJĘĆ na dany dzień. Pod PLANEM ZAJĘĆ znajduje się menu PUB. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany na stronę z NETYKIETĄ, czyli ogólnymi zasadami panującym na czacie. Zasady te są o tyle ważne, że za ich nieprzestrzeganie można stracić wiele punktów, a nawet zostać wydalonym z uczelni. Pod pubem znajduje się lista DZIEKANÓW oraz PREFEKTÓW. Dalej jest HUMOR, czyli "złote myśli" usłyszane przy kremowym piwie.

W DORMITORIACH możecie ustalać wydziałowe strategie, prowadzić luŹne rozmowy w ramach wyłącznie własnego wydziału. Dostęp do danego dormitorium mają wyłącznie osoby z nim związane, to znaczy studenci danego wydziału oraz jego dziekan. Dalej masz MYŚLODSIEWNIĘ, czyli popularny Shoutbox.

Pod menu MYŚLODSIEWNIA znajduje się menu KLUB POJEDYNKÓW, czyli wszystko, co musisz wiedzieć, aby umieć się pojedynkować. Opisane są szczegółowo zasady, możesz także sprawdzić kto został Mistrzem Pojedynków przez ostatnie semestry.

Trochę niżej znajdziesz menu QUIDDITCH, czyli wszystko, co musisz wiedzieć, aby umieć grać w szkolnej lidze. Opisane są szczegółowo zasady oraz grafik. Dowiesz się też, która drużyna zdobyła Puchar Quidditcha.

Ostatnie element menu to: WSPÓŁPRACA, gdzie znajdziesz linki do serwisów z którymi współpracujemy oraz TOPLISTY , czyli rankingi szkół magii (pamiętaj, by głosować na naszą, to tylko kilka sekund).





Lekcje odbywają się na czatach udostępnionych przez serwis chatownik.pl. Potrzebny Ci będzie stały nick, który powinien opierać się o jeden z poniższych wzorów (pamiętajcie, by nie używać polskich liter, ponieważ nicki na chatowniku ich nie obsługują):
Student każdego z wydziałów musi uczęszczać na zajęcia obowiązkowe prowadzone w zakresie rozszerzonym. Od wykładowcy zależy, w jaki sposób owe zajęcia będą zaliczane. I tak:
Student: Imię_Nazwisko_NrWydziału*
Wykładowca: Stopień_Imię_Nazwisko
Pracownik: Zawód_Imię_Nazwisko

* numery wydziałów znajdziesz po lewej stronie w górnym menu statystyk

Dla pewności - imię i nazwisko, które podajesz musi być zgodne z tym, pod jakim jesteś zapisany na UNM.
Jeżeli Twój nick wygląda inaczej, wykładowca ma prawo wyrzucić Cię z lekcji. Aby zarejestrować nick na portalu chatownik.pl musisz najpierw założyć na nim konto, zrobisz to klikając TUTAJ. Po założeniu konta możesz przejść do rejestracji nicka, dokonujesz tego klikając TUTAJ. Wystarczy jedno konto na portalu, aby tworzyć dowolną liczbę nicków. Należy wypełnić pola widoczne na poniższym obrazku . Pole nick ma zawierać Twój przyszły pseudonim, którego będziesz używać na czacie, a więc zgodnie z wzorem dostępnym powyżej. Resztę wypełniasz zgodnie z własną wolą.




Brak stałego nicka jest widoczny od razu, bowiem przed nim pojawia się znak tyldy (~). Osoby o takich tymczasowych nickach mogą być wyrzucane z zajęć.

Korzystanie z czata jest możliwe na dwa sposoby - za pomocą przeglądarki lub za pomocą programów do czata, o których nieco niżej. Zanim jednak na niego wejdziesz, zapoznaj się z netykietą, która obowiązuje w każdej sali. Netykieta dostępna jest TUTAJ.

Jeżeli używasz przeglądarki, do konkretnej sali możesz dostać się poprzez kliknięcie na odpowiednie pomieszczenie w menu po lewej stronie (www.hogwart.edu.pl). Potrzebna będzie Ci do tego wtyczka Java - jeżeli jej nie posiadasz, przeglądarka przeprowadzi Cię przez szybką instalację.

Jeżeli już jest zainstalowana, a Ty wybrałeś pomieszczenie, do którego chcesz się przenieść, pojawia się okno logowania:



W polu imię / pseudonim wpisujesz nick, który zarejestrowałeś (format: imię_nazwisko_nrwydziału), drugie pole służy do podania hasła, jakie wybrałeś podczas rejestracji nicka.


Jednakże zamiast wchodzenia do sal poprzez przeglądarkę, poleca się używanie programów do czata.

NPCC
czyli znana wszystkim malina, jest do pobrania TUTAJ. Po instalacji o odpaleniu programu i kliknięciu na "POŁĄCZ" w lewym górnym roku programu, pojawia się takie okno (kliknij na "OPCJE", aby porównać je z poniższymi)



W polu UŻYTKOWNIK wpisujesz swój nick, zgodny ze wzorem opisanym powyżej, w polu HASŁO wpisujesz to hasło, które podałeś przy rejestracji, a w polu NAZWA POKOJU wpisujesz nazwę joina, odpowiednią dla danego pomieszczenia. JOINY podawane są nieco niżej.

ICeQ
ICeQ można ściągnąć TUTAJ. Po instalacji o odpaleniu programu pojawia się takie okno:



Postępujesz analogicznie jak z NPCC, uzupełniasz białe pola. Następnie wchodzisz w Zaawansowane (ust.serwera)... i wpisujesz tak, jak widać na obrazku.




Nazwy pokojów (tzw. joiny):

Pub Szych: pub_szych
Wielka Sala: unm_wielka_sala
Sala Lekcyjna: unm_sala_lekcyjna
Cieplarnia: unm_cieplarnia
Zakazany Las: unm_zakazany_las
Lochy: unm_lochy
Boisko: unm_boisko
Wieża Północna: unm_wieza_polnocna
Wieża Astronomiczna: unm_wieza_astronomiczna
Biblioteka: unm_biblioteka
Gabinet Rektora: unm_gabinet_rektora
Błonia: unm_blonia
Komnata Tajemnic: unm_komnata_tajemnic
Pokój Życzeń: unm_pokoj_zyczen


W Pubie prowadzone są luźne rozmowy przy kremowym piwie, w bibliotece przeprowadza się szlabany, w Gabinecie Rektora prowadzone są zebrania. Pozostałe pomieszczenia służą do prowadzenia zajęć oraz przeprowadzania olimpiad, konkursów itp.

Dodatkowo każdy wydział na swój pokój wspólny:
Pokój wspólny Wydziału I: unm_tajniki_wrozbiarstwa
Pokój wspólny Wydziału II: unm_tajemnica_natury
Pokój wspólny Wydziału III: unm_kunszty_czarodziejskie
Pokój wspólny Wydziału IV: unm_rzemiosla_praktyczne

Jeżeli jesteś już na czacie, a chcesz zmienić pokój, wystarczy wpisać
/join nazwapokoju, np.
/join unm_biblioteka
i przycisnąć enter. Automatycznie teleportujesz się do wybranej sali.

W przypadku wątpliwości, zawsze możesz się nimi podzielić z osobami przebywającymi na czacie, na pewno pomogą.


OPERATORZY
Operatorzy czuwają nad porządkiem w salach. Bardzo łatwo ich rozpoznać, obok ich nicku pojawia się czerwony znaczek, a jeżeli nie zmienią koloru, to automatycznie zaznaczeni są na czerwono. Pozostali nie mają dostępu do koloru czerwonego. Operatorami są prefekci naczelni oraz wykładowcy o stopniu co najmniej magistra (chyba że zawinili, wówczas funkcje operatora mogą im zostać odebrane). Możesz poprosić także o nadanie Ci jednego z 15 kolorów np.granatowego, błękitnego, malinowego, szarego, zielonego, fioletowego, lazurowego, żółtego, brązowego, ciemnego glona, czarnego, limonkowego oraz łososiowego.





Nad prawidłowością działania UNM czuwa Rektor, którego wybiera Zarząd. Jeżeli Rektor odczuwa taką potrzebę, może mianować Prorektora, który podlega bezpośrednio Rektorowi. Na UNM istnieje również urząd Kanclerza. Zarząd, Rektor, Kanclerz oraz ewentualny Prorektor stanowią władze Uniwersytetu, a ich nazwiska możesz poznać klikając TUTAJ.


Tradycyjne domy obecne w Hogwarcie zastąpiono wydziałami, nad którymi czuwają mianowani przez Rektora dziekani. Dziekani wraz z Rektorem ustalają programy wydziałów. Dodatkowo każdy dziekan wybiera prefekta wydziału, który ma pomagać nowym studentom oraz stanowić pomoc dziekana. Prefekci naczelni mianowani są przez Rektora. Zakres obowiązków dostępny jest na stronie w STATUCIE UNM.


WYDZIAŁY
Na UNM istnieją 4 wydziały, na które zapisuje się zgodnie z preferencjami studenta oraz wolnymi miejscami. Owe wydziały to:

I. Wydział Tajników Wróżbiarstwa
II. Wydział Tajemnic Natury
III. Wydział Kunsztu Czarodziejskiego
IV. Wydział Rzemiosł Praktycznych


Dokładny spis zajęć obowiązkowych oraz dodatkowych znajduje się TUTAJ.


Student każdego z wydziałów musi uczęszczać na zajęcia obowiązkowe prowadzone w zakresie rozszerzonym. Od wykładowcy zależy, w jaki sposób owe zajęcia będą zaliczane. I tak:

I. Wydział Tajników Wróżbiarstwa ma dodatkowe zajęcia z numerologii i wróżbiarstwa
II. Wydział Tajemnic Natury - zajęcia z opieki nad magicznymi stworzeniami i zielarstwa
III. Wydział Kunsztu Czarodziejskiego - zajęcia z transmutacji i zaklęć
IV. Wydział Rzemiosł Praktycznych - zajęcia z eliksirów i obrony przed czarną magią

Na zajęcia rozszerzone dla danego wydziału nie mogą uczęszczać studenci pozostałych wydziałów.






Jak się zalogować?
Aby się zalogować, najpierw musisz być zapisany. Zapisów na studenta dokonuje się TUTAJ. Po przyjęciu i zaakceptowaniu Twojego wniosku o przyjęcie, otrzymasz maila z numerem, tzw. ID. Klikasz na "ZALOGUJ SIĘ", wpisujesz nr ID oraz hasło, które wybrałeś przy zapisie.


Nagle zostałem wyrzucony z sali. Dlaczego?
Jest kilka powodów: problemy chatownika, prace na serwerach, kick lub ban. Przy czym te dwa ostatnie mogą być spowodowane zachowaniem lub posiadaniem błędnego nicka.


Ktoś ma mój nick. Co teraz?
Jeżeli nie możesz zarejestrować nicka, bo ktoś Cię ubiegł. Bardzo prosto to zmienić dodając podłogę np.
zamiast Hermiona_Granger_I zarejestrować nick
Hermiona_Granger_I_ lub Hermiona__Granger_I. Proste?


Nie otrzymałem maila z ID. Dlaczego?
To się zdarza. Jeżeli jesteś na liście studentów, a nie masz swojego numeru, napisz maila do Rektora bądź Prorektora, a najpóźniej w ciągu 48h otrzymasz swój numer ID. Ich dane znajdziesz na stronie na podstronie WŁADZ.


Ile czekać na rozpatrzenie wniosku o przyjęcie?
Zazwyczaj nie trwa to dłużej niż 48h. Jeżeli nie otrzymałeś maila, sprawdź, czy jesteś na liście studentów, bowiem maile mogą zawieruszyć się w sieci. Jeżeli jesteś na liście, patrz punkt wyżej. Jeżeli jeszcze Cię nie ma, musisz uzbroić się w cierpliwość - każdy dostaje odpowiedź.


Moich punktów nie ma w dzienniku. Dlaczego?
Wirtualny Świat Magii powstał przede wszystkim dla zabawy i nie można zapominać, że każdy z nas ma poza nim sporo obowiązków. Wykładowca ma 48 godzin na dodanie punktów, jednak zrozum go, jeżeli nieco spóźnia się z dodaniem wpisu.


Jak zdobywać galeony?
Każdy zdobyty punkt to jeden galeon. Możesz za nie kupować dobra na ul. Pokątnej.


Dlaczego wydalono mnie ze szkoły?
Każdy student ma obowiązek logowania się raz na 7 dni oraz zdobycia w ciągu tygodnia co najmniej 5 pkt., jeżeli nie spełniasz tych warunków, Władze uczelni mogą skreślić Cię z listy studentów.


Jeżeli nie ma tutaj odpowiedzi na Twoje pytanie, skorzystaj z działu pomocy.





Jeżeli jesteś wykładowcą lub prefektem, znajomość poniższych podstaw jest dla Ciebie obowiązkowa. Poza tym rozdział ten powinni przeczytać wszyscy, którzy mają zamiar pisać newsy. Pamiętaj, że wszystkie newsy muszą być zgodne ze Standardami Pisania Newsów, które znajdziesz TUTAJ.

Ogólna zasada jest taka:
<znacznik> Tekst z zastosowaniem znacznika </zamknięcie znacznika>.

Oto najpopularniejsze kody.

<b> Tak wygląda tekst z pogrubieniem </b>
Tak wygląda tekst z pogrubieniem

<i> Tak wygląda tekst pochylony </i>
Tak wygląda tekst pochylony

<u> Tak wygląda tekst podkreślony </u>
Tak wygląda tekst podkreślony

Odnośnik do strony zapisujemy tak:
<a href="adres strony"> Nazwa pojawiająca się zamiast adresu </a>
Np.
<a href="http://www.hogwart.edu.pl"> Hogwart </a>
w efekcie otrzymamy odnośnik: Hogwart

Rozmiar czcionki
<font size="x"> Tekst pisany tą czcionką </font>
w miejsce x wstawiamy liczbę odpowiadającą rozmiarowi czcionki (1, 2, 3 itd.)

Styl czcionki
<font face="nazwa stylu czcionki"> Tekst pisany tą czcionką </font>

Kolor czcionki
<font color="nazwa lub kod koloru"> Tekst pisany tym kolorem </font>

Jest 16 podstawowych nazw kolorów HTML, jakich można użyć, niemniej Tobie potrzebne będą jedynie kody ujęte w standardach. Owe podstawowe kolory to:

maroon red purple fuchsia

green lime olive yellow

navy blue teal aqua

silver gray white oraz black, którego tutaj nie widać.


Pozioma linia
Aby ją uzyskać należy wpisać kod <hr>

Jeżeli chcemy jej ndać kolor, wpisujemy:
<hr color="nazwa lub kod koloru">

Tekst wyśrodkowany
<div align="center"> Tekst wyśrodkowany </div>
Tekst wyśrodkowany

Tekst wyrównany do lewej
<div align="left"> Tekst wyrównany do lewej </div>
Tekst wyrównany do lewej

Tekst wyrównany do prawej
<div align="right"> Tekst wyrównany do prawej </div>
Tekst wyrównany do prawej

Tekst wyjustowany
<div align="justify"> Tekst wyjustowany </div>

Tekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowanyTekst wyjustowany



Samouczek 2.0 został opracowany przez Maxa Verde na użytek UNM, część została zaczerpnięta z poprzedniej wersji napisanej przez Solfa. HTML by Max Verde. Poprawki i aktualizacje: Agnieszka Cruz.