...

SZKOŁA MAGII I CZARODZIEJSTWA





Podręcznik do kursów dla wydziału Czarnej Magii








Wydawca: Ministerstwo Magii, Wydział Ksišg Magicznych, 2008 Londyn











Spis tre?ci


Eliksiry czarnomagiczne

Zaklęcia niewybaczalne

Rodzaje transmutacji

Runy







Eliksiry czarnomagiczne



    Eliksir ?mierci

    Składniki:
    - 6 li?ci Tojadu żółtego;
    - wycišg z soku mandragory;
    - 5 gr. Oczu żuka;
    - 2 gr. skrzeku ropuchy;
    - 1 kijanka żaby bagiennej;
    - ogon szczura;
    - wycišg z Błotnicy;
    - 1 pajšk;
    - żółć pancernika;

    Przygotowanie
    Żółć pancernika zmieszaj z sokiem mandragory i wrzuć 5 gr. oczu żuka. Zagotuj. Powoli dodawaj skrzek a następnie li?cie Tojadu. Dodaj posiekany ogon szczura o raz wycišg z Błotnicy. Niech wywar ostygnie. Potem wrzuć pajška i kijankę. Mieszaj aż eliksir uzyska przezroczysty kolor i smak wody. By u?miercić osobę każ jej wypić eliksir w cało?ci.


    Odpadanie kończyn i zanik ko?ci:

    Składniki:
    - 20 dek Sproszkowanych skrzydełek nietoperza;
    - jeden ogon jaszczurki stepowej;
    - 4 nogi pajęcze;
    - wycišg z soku mandragory;
    - szczypta sproszkowanej skórki ropuchy jadowitej;
    - włos ofiary;
    - paznokieć szczura;

    Przygotowanie
    Do kociołka z 24 karatowego złota wlać wycišg z soku mandragory i doprowadzić do wrzenia, dosypać 20 dek. Sproszkowanych skrzydełek nietoperza i dodać 2 nogi pajęcze. Odstawić na 4 noce. Potem wymieszać i zagotować. Powoli, mieszajšc dodawać posiekany ogon jaszczurki stepowej, następnie wrzucić cały paznokieć szczura. Pozostawić do wystygnięcia następnie wrzucić włos ofiary szczypta sproszkowanej skórki ropuchy jadowitej dodać 2 nogi pajęcze. I dodać 5 łyżek do potrawy spożywanej przez ofiarę.



    Antidotum na odpadanie kończyn i zanik ko?ci

    Składniki:
    - 12 par oczu pajška;
    - wycišg z Flinji;
    - żabia noga;
    - szczypta proszku z futra gronostaju;
    - krew o?miornicy;
    - posiekane dżdżownice;
    - posiekany korzeń imbiru;
    - prawa noga jaszczurki;

    Przygotowanie
    Najpierw wlać wycišg z Flinji następnie zmieszać z krwiš o?miornicy i dodać posiekana nogę węża. Gotować tak długo aż noga rozpu?ci się. Następnie dodać oczy pajška oraz korzeń imbiru. Powoli wsypać sproszkowane futro gronostaja oraz posiekane dżdżownice i żabia nogę po godzinie antidotum jest gotowe. Podawać 3 łyżki, co godzinę osobie, która została zatruta.







Zaklęcia niewybaczalne



    Zaklęcia niewybaczalne to najsilniejsze i najbardziej złowrogie zaklęcia w ?wiecie czarodziejów.

    Wyróżniamy trzy klštwy z tej kategorii:
    - Avada Kedavra
    - Imperius
    - Cruciatus

    Teraz pokrótce omówimy te klštwy:

    Avada Kedavra
    Avada Kedavra (zwane także Zaklęciem Zabijajšcym - ang. The Killing Curse) jest najgro?niejszym z Zaklęć Niewybaczalnych, ponieważ jest nieodwracalne w skutkach i bardzo niebezpieczne - za jego sprawš u?miercić można żywš istotę. Nie ma na nie przeciwzaklęcia. Zaklęciu towarzyszy zielony błysk, i ?wist, jakby niewidzialna siła pomknęła w powietrzu i uderzyła w cel. Od klštwy tej zginęła większo?ć ofiar Voldemorta i ?mierciożerców, a jedynš osobš, której udało się je przeżyć jest Harry Potter. Rodzice Harry'ego Pottera również zginęli z powodu użycia tego zaklęcia. Użycie tego zaklęcia karane jest dożywotnim pobytem w Azkabanie.

    Cruciatus
    Cruciatus jest zaklęciem służšcym do zadawania bólu. Jego formuła brzmi crucio. Ofiara zaklęcia przeżywa niewyobrażalne męki, jednak nie umiera - zaklęcie trwa tak długo, aż czarodziej rzucajšcy je zdejmie klštwę, co może trwać nawet kilka dni. Ofiara zaklęcia my?li jedynie o tym, by umrzeć i już więcej nie cierpieć. Zaklęciem tym torturowano znanego Aurora Franka Longbottoma oraz jego żonę (rodziców Neville'a Longbottoma - przyjaciela Harry'ego), co doprowadziło do ich szaleństwa.

    Imperius
    Imperius jest zaklęciem służšcym do przejmowania kontroli nad innym człowiekiem bšd? innym stworzeniem. Formuła zaklęcia brzmi imperio. Ofiara klštwy przestaje racjonalnie my?leć, pozostajšc posłuszna rozkazom czarodzieja, który rzuca klštwę.

    Inne czarnomagiczne zaklęcia

    inkantacja: Sectumsempra
    działanie zaklęcia: zaklęcie rozcina odcinek skóry, w który celuje się różdzkš.

    inkantacja: Imagram
    działanie zaklęcia: sprawia że osoba na którš rzucane jest zaklęcie jest pozbawiona sił jak po wysiłku fizycznym.

    inkantacja: Valhalla
    działanie zaklęcia: zaklęcie polega na wprawienu osoby w szał bojowy
    ciekawostka: wykorzystywano przy prowadzeniu prymitywnych wojen na broń białš






Rodzaje transmutacji



    Transmutacja ograniczona

    Jest to zamiana organizmu ,który posiada tkanki , narzšdy. W transmutacji organicznej wyróżnia się trzy jej rodzaje:
    ro?linnš ,
    zwierzęcš,
    ludzkš.

    Transmutacja organiczna ro?linna jest prostsza od zwierzęcej, ale do jej wyćwiczenia potrzeba sporo czasu. Na poczštku należy zajšć się zamianš małych ro?lin, najlepiej z tego samego gatunku, a dopiero potem brać się za zamianę większych ro?lin (w tym drzew) lub do transmutacji międzygatunkowej. Powinni?my najpierw wiedzieć kilka rzeczy na temat tego, w co chcemy zamienić naszš ro?linę (nazwę ro?liny, kształt, zapach, smak - nie zawsze, skład chemiczny).
    Skład chemiczny jest ważny tylko na poczštku. Jeżeli wyćwiczymy się w transmutacji organicznej znajomo?ć składu chemicznego nie będzie nam potrzebna. Ro?lina, która powstała poprzez transmutowanie nie ma takich samych magicznych wła?ciwo?ci, jakie posiada wyhodowana, znaleziona lub kupiona.
    Transmutacja organiczna obejmuje również zmiany ludzi oraz transmutacje natychmiastowš.

    Transmutacja nieograniczona

    Jest to rodzaj transmutacji obejmujšcy zmiany organizmów , które nie posiadajš własnych tkanek sš nimi np. baterie, grzyby ,glony. Zalicza się także do niej mikroorganizmy. Przemiana np. bakterii ,może być tylko dokonana jeżeli zmiana będzie obejmować zmianę bakterii w bakterię.
    Nie możemy zmienić np. bakterię w kamień , jeżeli nawet nam się uda to zmiana ta będzie niewidoczna dla ludzkiego oka, ponieważ bakteria jest to mikroorganizm - niewidoczny dla człowieka.

    Transmutacja natychmiastowa

    Jest to taki rodzaj transmutacji , która jest wykorzystywana w danym i tylko takim momencie. Jej celem jest natychmiastowe jej użycie w sytuacjach kiedy wymaga to otocznie .

    Przykładu oparte na zaklęciach transmutacyjnych :
    -pojedynki
    -zaklęcia domowe
    -natychmiastowa obrona
    -natychmiastowy atak
    -przemiana

    Należy pamiętać ,że transmutacja natychmiastowa to tylko rodzaj. Nie ma zaklęć które bezpo?rednio należš do tego rodzaju.
    Do transmutacji natychmiastowej zalicza się animagia, metamorfomagia, t. organiczna; martwa; półżywa; psychiczna; żywa.






Runy



    Pochodzenie Run

    Najpopularniejszym stwierdzeniem u adeptów będšcych zwolennikami nadnaturalnego pochodzenia Run jest stwierdzenie iż Runy odkrył Odyn. Bywa iż chwilę pó?niej dodawane jest iż dał je również ludziom.
    Z mistycznego punktu widzenia, prawdš jest iż zostały one odkryte (bo nie wynalezione) a raczej otrzymane przez Odyna, niemniej dalszy cišg mitologii pokazuje nam iż ludziom Runy i wiedzę o nich przekazał Heimdall.

    Kilka faktów o pochodzeniu alfabetów runicznych:

    1. Alfabet Etruski ma podobnie jak i inne spore podobieństwo do liter runicznych, jednakże Etrulia została zajęta przez Rzymian i jej alfabet był stopniowo wypierany przez alfabet łaciński, aczkolwiek na jego bazie i adaptacji oparły swoje alfabety ludy z okolic Alp. Alfabet ten jest najbliższy runom, ale zaledwie 10 z 24 znaków ma zbliżony do nich kształt i d?więki (chciałoby się zapytać, a co z resztš - 14 znaków?) - i to bioršc pod uwagę wszystkie znane jego wersje.

    2. Alfabet północno-łaciński nie był jednolitym alfabetem - tak naprawdę były jego 4 wersje i były to 4 odrębne języki (Raitic, Lepontic, Venetic, i Noric), żaden z nich nie zawiera kompletu w/w 10 znaków zbieżnych z Fuhrankiem Starszym. Je?liby przyjšć jednak iż Runy z nich powstały, to człowiek tworzšcy je musiałby biegle porozumiewać się w czterech odrębnych językach, robić z nich kogiel-mogiel, potem wybrać czę?ć a czę?ć stworzyć własnoręcznie. Alfabety powstawały różnymi drogami ale takiej jeszcze w?ród osób zajmujšcych się ich ewolucjš nie zaobserwowano, w pewien sposób więc ta teoria upada.

    3. Fuhrank Starszy powstawał bardzo daleko od Etruskich wpływów i ze znanych nam inskrypcji i okre?lonego czasu wynika iż był to okres gdy Alfabet Etruski już praktycznie nie istniał w praktycznym użyciu.

    4. Germanie na pewno znali alfabet łaciński, niemniej najstarsze inskrypcje runiczne sugerujš iż Runy powstały na terenie obecnej Danii i najprawdopodobniej były dziełem własnym albo ichnich kupców albo wojowników.

    Aety (podział run)

    Runy podzielone zostały tradycyjnie na trzy Aety po osiem znaków.
    Pierwszy aet bywa nazywany również aetem Freya lub Freyi, w zależno?ci od upodobania autora. Nazwa wzięła się od rozpoczynajšcej go Runy - Fehu, wišzanej z tymi Bogami.

    Znajdujš się w nim:
    -Fehu
    -Uruz
    -Thurisaz
    -Ansuz
    -Raido
    -Kenaz
    -Gebo
    -Wunjo

    Drugi Aet rozpoczyna Runa Hagalaz, w zależno?ci od interpretacji jakš poszczególni autorzy nadajš tej runie bywa on nazywany Aetem Hel lub Heimalla.

    -Hagalaz
    -Naudhiz
    -Isa
    -Jera
    -Eihwaz
    -Pertho
    -Algiz
    -Sowelu

    Trzeci Aet jest okre?lany jako Aet Tyra, ze względu na to iż ten wła?nie Bóg jest wišzany z runš Tiwaz, rozpoczynajšcš ten Aet.

    W jego skład wchodzš:
    -Berkana
    -Ehwaz
    -Mannaz
    -Laguz
    -Ingwaz
    -Dagaz
    -Othala






Podręcznik opracował Bartek McNeit


Bibliografia:

- wikipedia.pl

- podręcznik: Transmutacja kl.1

- podręcznik: Eliksiry kl.2

- podręcznik: Starożytne Runy

- własne informacje

Tylko i wyłšcznie dla UNM.